tel.: +48 33 813 90 00       INFOLINIA: 801 62 62 84        biuro@travelplan.pl
Słowo szukane:
Transport:
Profil wyjazdu:
Zima
Daleko i drogo
Newsy

  "Czy deregulacja coś zmieni"

Streszczenie:
Deregulacja zawodów m. in. profesji pilota wycieczek i przewodnika turystycznego

Pełna wiadomość:
 
Od 1 stycznia wchodzi w życie deregulacja zawodów, która będzie dotyczyć m.in. profesji pilota wycieczek i przewodnika turystycznego. Jak przedstawiciele branży oceniają ten krok? Jak ich zdaniem będą wyglądać sezony turystyczne po uwolnieniu zawodów? Czy deregulacja ma przełożenie na ilość adeptów pilotażu zapisujących się na kursy?

O argumentach zarówno zwolenników, jak i przeciwników uwolnienia dostępu do zawodów można przeczytać w artykule Każdy może zostać pilotem?

"Deregulacja to z jednej strony ulga od konieczności trzymania się określonych wymogów prawnych przy doborze współpracowników (licencje) i wolność w tym względzie od potencjalnych kontroli urzędowych. Po wejściu w życie deregulacji - dotychczasowi piloci mogą zacząć wykonywać obowiązki przewodników, mobilizowani przez biura podróży do obniżania kosztów (usługa pilocka i przewodnicka w jednym) i odwrotnie. Może spaść tym samym liczba bezpośrednich zleceń dla przewodników - ale czy na pewno i o ile - to pokaże w praktyka. Obowiązki pilotów wycieczek mogą zacząć wykonywać np. kierowcy (nie będzie konieczności zatrudniania pilotów), przy grupach szkolnych - nauczyciele oraz pracownicy biur podróży bez formalnego przygotowania. Czy to wyjdzie na dobre turystom - czas pokaże..." - komentuje pilot wycieczek i założyciel bloga PilociWycieczek.pl Piotr Kruczek.

"Dzięki temu opiekun grupy zarobi część stawki pilockiej, ale niespecjalnie wierzę, by ceny wielu wyjazdów dzięki temu spadły. Piloci i przewodnicy z dobrą renomą skutków deregulacji nie odczują. Młodzi piloci i wchodzący na rynek - adepci pilotażu i przewodnictwa - mogą mieć trudność w obliczu już dzisiaj niemałej konkurencji (w tym i cenowej). Mogą spaść ceny kursów pilockich i przewodnickich kosztem ilości zajęć, ośrodki szkoleniowe mogą mieć kłopoty z naborem słuchaczy, a zadania edukacyjne częściowo przejmą uczelnie i szkoły o wyrobionej pozycji. Z drugiej strony pojawić się też może alternatywa w zakresie nieskrępowanych żadnymi przepisami szkoleń przygotowujących pilotów i przewodników przez organizacje i wolnych specjalistów." - dodaje Kruczek.

"Jeśli chodzi o funkcję pilota wycieczek, to nie nastąpią żadne radykalne zmiany. Świat się nie zawali. Mam wrażenie, że sytuacja ewoluować będzie powoli. W pierwszym okresie zlecenia nadal otrzymywać będą te same osoby. To znaczy te, które dały się już poznać pracodawcom. A wiec nadal, w przeważającej mierze, pracować będą osoby, które kiedyś skończyły kurs i zdały egzamin. Dlaczego one? Ponieważ te osoby mają doświadczenie, kontakty w branży i jakąś tam opinię wśród pracodawców. A to na podstawie tej opinii biura podróży zatrudniają." - mówi Krzysztof Matys - pilot wycieczek, właściciel autorskiego biura podróży Krzysztof Matys Travel oraz bloger.

"Nowe osoby, bez licencji, zdobywać rynek będą stopniowo. Dokładnie w takim tempie, w jakim uda im się przekonać potencjalnych pracodawców do swoich kompetencji. Od 1 stycznia 2014 r. to właśnie kompetencje najbardziej zyskają na wartości. Po zniesieniu sztucznych, urzędniczych regulacji będziemy mieli do czynienia z prawdziwie wolną konkurencją. A biura podróży, we własnym interesie, powinny przeszukiwać rynek w celu wyłowienia najlepszych pilotów. Te walczące o klienta jakością, zapewne tak zrobią." - podkreśla założyciel bloga krzysztofmatys.blog.onet.pl.

"Na zniesieniu licencji pilota zyskają osoby, które chcą zacząć pracę w charakterze pilota wycieczek. W pierwszej kolejności te, które mogą pochwalić się cenioną w branży wiedzą. Sądzę, że mocniej niż dotychczas będą rozwijały się specjalizacje. Sinolog zajmie się tylko daleką Azją, a miłośnik i znawca turystyki rowerowej takimi właśnie wycieczkami. Ktoś na swój obszar działania (i ustawicznego kształcenia) wybierze wyłącznie Polskę i kraje ościenne, a ktoś dalekie, egzotyczne destynacje. Przez to rynek zdominowany zostanie przez specjalistów od konkretnych kierunków i rodzajów turystyki. I dobrze, ponieważ nie ma jednej funkcji pilota wycieczek! (Jak zatem może być jeden kurs i jeden egzamin?!)" - dodaje.

"Brak państwowych czy samorządowych egzaminów i licencji zostanie na pewno zastąpiony wewnętrznymi branżowymi uregulowaniami, które z czasem zdobędą uznanie pracodawców. Łatwiej będzie wejść do branży turystycznej osobom z przygotowaniem np. historykom i miłośnikom sztuki, architektury, pasjonatom swoich regionów i miejscowości. Jeśli będą to dobrzy specjaliści to o to chodzi, ale też na rynku działać będzie więcej amatorów. Nie musi to mieć oczywiście negatywnych skutków!" - zauważa Piotr Kruczek.

Z tą opinią zgadza się Krzysztof Matys, który uważa, że szkolenia nie znikną z dwóch powodów. "Po pierwsze, środowiska, które czerpały z zyski z prowadzenia kursów i egzaminów nie zrezygnują tak łatwo z korzyści, które przez lata były ich udziałem. Jakoś będą próbowały dostosować się do nowej sytuacji, więc pojawią się organizowane przez nich kursy oraz pomysły na certyfikowanie pilotów. Może jakieś egzaminy organizowane przez federacje, stowarzyszenia czy izby branżowe. Po drugie, co ważniejsze, potrzebujemy dobrych (podkreślam: dobrych!) szkoleń dla pilotów. Również dla pilotów już praktykujących. I jeśli ktoś będzie potrafił zaproponować coś, czego oczekuje rynek, może odnieść sukces." - komentuje.

Opinie odnośnie jakości świadczenia usług po deregulacji są podzielone chyba w każdym środowisku, związanym z branżą turystyczną.

"Deregulacja w żaden sposób nie powinna się odbić na jakości usług świadczonych przez pilotów i przewodników gdyż:

 

  1. Poziom szkolenia "ustawowego" był niski dlatego każde poważne biuro prowadziło dodatkową rekrutację wyznaczając dużo wyższe standardy wobec kandydatów.

  2. Piloci nadal będą się szkolić tylko teraz szkolenie będzie nastawione na jakość tzn. pilot po lepszym szkoleniu łatwiej i szybciej znajdzie pracę

  3. Wątpimy by ta deregulacja coś zmieniła. Kilka lat temu po wprowadzeniu regulacji w zawodzie jakość usług nie uległa poprawie, więc teraz z pewnością się nie pogorszy.

- komentuje Natalia Wyźnikiewicz z Biura Usług Turystycznych BUT.

Czy perspektywa dostępu do zawodu bez żadnych egzaminów powoduje, że adepci zawodu pilota rezygnują z kursu? Co więcej, biura organizujące kursy pilotów zauważają wręcz odwrotną tendencję.

"Zapowiedziana a potem już definitywnie wprowadzona deregulacja zawodu pilota wycieczek, (mimo iluzji uwolnienia zawodu i swobody jego wykonywania) spowodowała zwiększone zainteresowanie odbyciem szkolenia i oczywiście po egzaminie w Urzędzie Marszałkowskim, uzyskaniu uprawnień państwowych. Pozycja na rynku usług pilockich osób z uprawnieniami na pewno będzie silniejsza niż osób przypadkowych, nie mogących się wykazać posiadaniem jakichkolwiek uprawnień." - mówi dyrektor biura Hubertus Tour Marzenna Dutkiewicz-Kruczek.

"Na ostatni kurs organizowany na "starych zasadach" czyli taki, który doprowadza do egzaminu państwowego z możliwością zdobycia licencji zapisało się u nas całkiem sporo osób, więcej aniżeli na poprzednich kursach na przestrzeni ostatniego roku, co naszym zdaniem świadczy o tym że dużo osób mimo wejścia deregulacji chce zdobyć licencję." - zauważa Sławomir Nosek z Biura Turystycznego Gaudeamus.

Urzędy Marszałkowskie także nie zauważają jakichś radykalnych zmian ilości podchodzących do egzaminów państwowych na pilota wycieczek.

"Dotychczas Departament Kultury, Promocji i Turystyki nie odnotował wzrostu liczby osób przystępujących do egzaminów na pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, ani też wzrostu liczby samych decyzji o nadaniu uprawnień. Sytuacja może jednak ulec zmianie. Z informacji napływających z ośrodków szkolących wynika, że odnotowują one obecnie zwiększone zainteresowanie kandydatów. Dlatego w sesji jesiennej spodziewamy się większej liczby osób chcących przystąpić do egzaminów (w październiku i listopadzie odbędą się jeszcze dwa egzaminy na pilotów wycieczek i trzy egzaminy na przewodników turystycznych)." - informuje Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

"Porównując I półrocze 2012 r. i I półrocze 2013 r. zmniejszyła się liczba osób przystępujących do egzaminów dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek. W I półroczu 2012 r zostało przeprowadzonych 21 egzaminów (w tym 11 dla pilotów wycieczek), do których przystąpiło 486 osób (w tym 293 kandydatów na pilotów wycieczek) oraz zostały nadane uprawnienia przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek dla 193 osób. W I półroczu 2013r przeprowadzono 14 egzaminów (w tym 6 dla pilotów wycieczek) do których przystąpiło 289 osób (w tym 143 kandydatów na pilotów wycieczek) oraz zostały nadane uprawnienia przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek dla 138 osób." - wylicza biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Z przytoczonych wyżej opinii małopolskich organizatorów szkoleń pilockich wynika, że ta zniżkowa tendencja może się, pod koniec roku zmienić.

""W zasadzie wiadomości o zbliżającej się deregulacji dotąd nie spowodowały jakichś znaczących zmian w ilości osób przystępujących do egzaminów na pilota i przewodnika turystycznego. Występujące nieznaczne fluktuacje występowały już w przeszłości i nie należy ich raczej wiązać z planowaną deregulacją. O deregulacji - zwłaszcza media - mówią już od dawna, być może stąd ci, którzy planowali egzaminy na pilota lub przewodnika zdążyli się z nią "oswoić". Inna sprawa, że ustawa deregulacyjna weszła w życie dosłownie kilka dni temu - 23 lipca, w okresie wakacyjnym, więc zapewne do wielu zainteresowanych fakt ten dotrze zapewne nie wcześniej niż we wrześniu. Wtedy będzie już jednak za późno na rozpoczynanie kursów, których długość została w 2011 r. wydłużona przez Ministerstwo Sportu i Turystyki do 4 miesięcy." - komentuje Anna Parzyńska - Paschke, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

Przyszłość pokaże czy deregulacja okaże się dobrym pomysłem. Jak zauważa Krzysztof Matys wiele w tej sytuacji będzie zależało od organizatorów turystyki. Podkreśla, że touroperatorzy sprzedający wycieczki na granicy kosztów będą jeszcze bardziej niebezpieczni, ponieważ szukając oszczędności mogą zatrudniać byle kogo za możliwie najniższą stawkę. Podkreśla, że dobre, dbające o jakość swoich usług biura nie pójdą tą drogą, i będą zatrudniać wysokiej klasy specjalistów od konkretnych kierunków.

Oczywiście samo w sobie posiadanie licencji nie gwarantuje wysokiej jakości świadczonych usług. Biura podróży mają pełne prawo do ustalania własnych kryteriów zatrudniania pilotów, które mogą być (i najczęściej są) znacznie ostrzejsze niż kryteria określone przez regulację prawną. Jak zgodnie zauważają zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy deregulacji obniżenie jakości usług może nastąpić w przypadku biur szukających oszczędności na zatrudnianym personelu. W tych przypadkach faktycznie może się okazać, że kierowca będzie równocześnie pilotem, czy jako pilot pojedzie ktoś kto poza niską ceną swoich usług niewiele jest w stanie zaoferować. Natomiast szanujące się biura będą nie będą ryzykować zatrudniania kogoś zupełnie przypadkowego, kto najprawdopodobniej położy całą imprezę.


Data: 13/08/2013, 00:00 Wprowadził: ŚIT źródło: TUR-INFO.PL


Brak komentarzy dla tej wiadomości.



Dodaj komentarz:

Imię, Nazwisko:
Email:
Treść:








październik 2017 (1)
wrzesień 2017 (3)
lipiec 2017 (3)
marzec 2017 (2)
luty 2017 (3)
styczeń 2017 (1)
listopad 2016 (3)
październik 2016 (1)
wrzesień 2016 (2)
sierpień 2016 (1)
lipiec 2016 (1)
maj 2016 (1)
kwiecień 2016 (5)
luty 2016 (2)
styczeń 2016 (3)
grudzień 2015 (1)
listopad 2015 (2)
październik 2015 (1)
wrzesień 2015 (5)
luty 2015 (2)
grudzień 2014 (1)
październik 2014 (1)
wrzesień 2014 (7)
sierpień 2014 (2)
maj 2014 (3)
kwiecień 2014 (4)
marzec 2014 (1)
luty 2014 (2)
styczeń 2014 (4)
grudzień 2013 (5)
listopad 2013 (2)
październik 2013 (1)
wrzesień 2013 (3)
sierpień 2013 (2)
lipiec 2013 (3)
czerwiec 2013 (1)
maj 2013 (2)
kwiecień 2013 (1)
marzec 2013 (1)
luty 2013 (3)
styczeń 2013 (20)
grudzień 2012 (1)
październik 2012 (8)
wrzesień 2012 (3)
sierpień 2012 (3)
lipiec 2012 (2)
czerwiec 2012 (7)
maj 2012 (19)
kwiecień 2012 (11)
marzec 2012 (1)
luty 2012 (4)
styczeń 2012 (1)
grudzień 2011 (1)
październik 2011 (6)
sierpień 2011 (16)
lipiec 2011 (7)
czerwiec 2011 (8)
marzec 2011 (16)
listopad 2010 (5)
październik 2010 (6)
kwiecień 2010 (2)
luty 2010 (11)
styczeń 2010 (1)
listopad 2009 (4)
sierpień 2009 (4)

abcturystyka
ABC biura podróży
ABC naszym zdaniem
agroturystyka
analizy rynkowe i badania
biura podróży
galerie i wystawy
gastronomia
gdzienadmorze
gdzienadmorze nowości
góry
hotele
imprezy
Komunikaty MSZ
konferencje, seminaria
konkursy
kraje-atrakcje
kultura i sztuka
linie lotnicze
loyaltysystem
Nocny Bus
podróżnicy
prawo i podatki
przewodnicy i piloci
przewoźnicy
przyroda
sanepid
serwis dla narciarzy
study tour
systemy rezerwacji
szkolenia
ŚIT - komunikaty i wydarzenia
ŚIT - kursy i szkolenia
ŚIT - nagrody i wyróżnienia województwa
ŚIT - nasze opinie i stanowiska
ŚIT - zaproszenia, study tour
ŚIT - z życia Izby
targi
turystyka przyjazdowa
warto zobaczyć
wiadomości z gminy
workshopy
Wszystko o systemie SART
zaproszenia
ze świata
z kraju





Tagi
alpejska linia lotnicza, narty samolotem, bilet lotniczy, informator Vodice, hotel w vodicach, bilet lotniczy z transferem, narty z poznania, val di sole, noclegi w Vodice, montecampione samolotem, wczasy w Vodice, Chorwacja Vodice Linia, samolotem na narty, przelot + transfer, valdifassa samolotem, vodice w chorwacji, elite cezar, transfer na lotnisko, sanatorium truskawiec, autokar zillertal, włochy samolotem livigno samolotem, włochy narty, przelot na narty, cezar sanatorium, valdisole samolotem, dyskoteki vodice, narty z warszawy, narty z krakowa, alpy włoskie, truskawiec cezar, wczasy Vodice chorwacja, nocleg w vodicach, Autokar do Chorwacji Vodice, berlin jarmark, narty z katowic, truskawiec cesar, narty z gdańska, alpy włochy, dojazd vodice, rixos truskawiec, Chorwacja Vodice Transport, wakacje, sesto hotel, dolina słońca, jarmark, noclegi Vodice chorwacja, dojazd zillertal, cesar truskawiec, val gardena przejazd, leczenie na ukrainie, narty z wrocławia, trurnus sanatoryjny, rixos spa, bus vodice, bus Innsbruck, rozpoczęcie sezonu nariciarskiego, Grandvaldira, autokar Francja, przejazd Innsbruck, cezar hotel, truskawiec noclegi, chorwacja morze, truskawiec uzdrowisko, tanio zakwaterowanie Vodice, Kaprun dojazd, Zell am See dojazd, hotel cezar, , przejazd zillertal, Jak dostać się do Chorwacji?, dojazd szybko Vodice, przejazd na narty, dojazd tanio Chorwacja, 3innen dolomites, apartament prywatny, Salzburg dojazd, sanatorium cezar, wczasy narciarskie w Andorze, HR-22211 Vodice, najlepszy hotel w ukrainie, sanatorium samolotem, dniepro truskawiec, zakwaterowanie truskawiec, jarmark świąteczny, wczasy na Malcie, Bus Chorwacja Vodice, wczasy w chorwacji, Pireneje, kwatera chorwacja, cezar truskawiec, Bus do Chorwacji Vodice, noclegi Vodice, sestriere dojazd, kemping chorwacja, wypoczynek, val gardena bus, val gardena autobus, sexten hotel, apartament vodice, Berghotel, truskawiec dniepro, bus do Francji, Busy Chorwacja Vodice, na narty włochy, kemping vodice, kwatera vodice, Marilleva 1400, ekspresowy jarmark, Transport Vodice Chorwacja, Salzburg przejazd, Truskawiec samolotem, sestriere przejazd, dojazd do Francji, dojazd do Vodice, Žrtava fašizma 16, toruń, Afirev Tomica, portal turystyczny Vodice, jarmark berlin, mikołaj kopernik, zakwaterowanie Vodice, Andora, cezar, Pitztal autokar, hotel vodice, Vodice, telefony Vodice, hotel Vodice chorwacja, autokar sestriere, dojazd Pitztal, cezar sanatorium ukraina, dniepro sanatorium, Autokar Vodice Chorwacja, dyskoteka vodice, cesar sanatorium truskawiec, jak dojechać do vodic, jarmark świąteczny berlin, Chorwacja Vodice Autokar, świąteczny jarmark, przejazd na narty do Francji, informacje Vodice, hotel Paradise, sanatorium cesar, rixos konferencja, freeski, rixos ukraina, Alfirev Tomica, pensjonat, cezar sanatorium truskawiec, sanatorium cesar truskawiec, truskawiec hotel, Linia Chorwacja Vodi, cesar sanatroium, Dojazd Chorwacja Vodice, Jak dojechać do Chorwacji?, kontakty noclegi Vodice, Pitztal bus, jarmark bożonarodzeniowy, cezar pensjonat, tania wycieczka berlin, Innsbruck dojazd, jarmark bożonarodzeniowy berlin, apartamenty vodice, kopernik, tanio Chorwacja, kontakty Vodice, świąteczny jarmark berlin, Ukraina samolotem, wycieczka jednodniowa berlin, astronomia, zillertal bus, przejazd Kaprun, zima włochy, sanatorium w Ukrainie, tanio apartamenty Vodice, rixos, tanie noclegi Chorwacja, Malta, truskawiec sanatorium, zabiegi na prostatę, bożonarodzeniowy jarmark berlin, Salzburg bus, cezar hotel truskawiec, wycieczka szkolna, zima na nartach, sanatorium cezar truskawiec, turnus rehabilitacyjny,

Ta strona wykorzystuje pliki cookies - korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Możesz zarządzać plikami cookies, zmieniając ustawienia w swojej przeglądarce internetowej.